1397-02-21 05:47
991
0
53368
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین نکوداشت مختومقلی فراغی:

مختومقلی شاعر فرامرزی ایران است/ اشعار مختومقلی فراغی در خدمت مردم بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مختومقلی فراغی به عنوان شاعر اخلاق یاد کرد و گفت: مختومقلی شاعر فرامرزی ایران است.

به گزارش گلستان ما، سیدعباس صالحی عصر پنجشنبه در مراسم دویست و هشتاد و پنجمین سالگرد نکوداشت مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن که در شهرستان مراوه تپه در حال برگزاری است، اظهار کرد:

وی تصریح کرد: اگر ایران همچون مینیاتور است؛ گل این مینیاتور گلستان است که نمایه‌ای از زیبایی ایران است، منطقه‌ای که آکنده از انسانهای صمیمی است و با موسیقی خود زمین را به آسمان پیوند می دهد و با هنرهای خودش ایران زمین را آذین بسته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه گلستان منطقه ای است که مختومقلی فراغی دارد، افزود: بسیار خوشحالم که امروز در این جمع هستم، مختومقلی فراغی 285 سال قبل همچون ستاره‌ای بود که در این منطقه درخشید و پس از چندی جسمش در این خاک قرار گرفت اما روح و فکر و اندیشه اش سالها و قرن‌ها فروزان تر و پرفروغ تر شده است.

صالحی با تاکید بر اینکه امروز دیگر مختومقلی فقط شاعر مراوه تپه نیست، افزود: مختومقلی حتی شاعر ترکمن هم نیست و حتی شاعر ایران هم نیست او شاعر انسان و انسانیت است پس از سه سده از تابش این ستاره امروز بیش از روزها و سالها و قرن های قبل مختومقلی برای انسان و جهانیان شناخته شده تر است و هر روز بیش از دیروز این مهم نمایانده شده است.

وی افزود: آنچه مختومقلی را شاعر زمانه ها کرده است اینکه مختومقلی شاعر مردمی بود و به دربارها تعلق نداشت، پایبند و وابسته به قدرت زمانه نبود او از جان و دل مردم برخاست و به مردم وفادار ماند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: شعر مختومقلی درد مردم را می گفت و با زبان مردم این درد و رنج را گفت، این چنین بود که مختومقلی در زمانه خودش زبان مردم شد و زبان مردم ماند.

صالحی بیان کرد: شاعران زیادی آمده و رفته اند در ایران زمینی که گهواره شعر است اما تنها شاعران محدودی در افق ذهن مردم ماندند و مختومقلی یکی از آن شاعران است.

وی گفت: اگر بعد از 300 سال جمع مردم اینجا جمع شده است به این اعتبار است که او شعر و پیامش و زبان در خدمت مردم بود، سهم مختومقلی فراغی در محبت به پیامبر (ص) و اهل بیت سهم خاصی است مختومقلی زبان درون محبت پیامبر و صحابه و اهل بیت مطهر ایشان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر ویژگی‌های مختومقلی رفاغی را شاعر عارف دانست و گفت: آنچه که مختومقلی را شاعر زمانه ها کرده برای این است که مختومقلی فراغی بیت و خانواده او با فرهنگ دینی جامعه پیوند عمیقی داشت، شعر او چونان شعر مولوی و حافظ تفسیر معارف دین بوده است.

صالحی از مختومقلی فراغی به عنوان  شاعر هویت ساز یاد کرد و گفت: ویژگی دیگری که مختومقلی را به عنوان شاعر زمانه ها قرار داده این است که شعر فراغی شعر حکمت، اخلاق است همانگونه که در زبان فارسی شعرایی چون ثنایی و فرودسی شاعران اخلاق معرفی می شوند شعر مختومقلی نیز چنین نسبتی با حکمت عملی و اخلاق اجتماعی پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار فارس؛ «مختومقلی فراغی» شاعر مشهور و بلندآوازه ترکمن یکی از بزرگ‌ترین سرایندگان و سخنوران زبان ترکمن است که در یکی از روستاهای گنبدکاووس به دنیا آمده است.

فراغی در سال ۱۱۵۳ هجری قمری در روستای «حاجی قوشان» از توابع شهرستان گنبد کاووس چشم به جهان گشود و زبان‌های فارسی و عربی را نزد پدر خود «دولت‌ محمد آزادی» آموخت.

فراغی بعدها سفرهای زیادی به خارج از ایران از جمله به بخارا و خیوه و افغانستان و هندوستان کرد، دیوان سروده‌های زیبای او به فارسی و انگلیسی و چند زبان دیگر نیز ترجمه شده‌ است.

آرامگاه او که در روستای «آق ‌تقای» شهر مراوه ‌تپه در استان گلستان جای دارد در اوایل دهه ۱۳۷۰ به سبک امروزین نوسازی شد و بعضی امکانات محدود نیز برای زائران مرقدش فراهم شده است. از آن پس هزاران نفر از علاقمندان از مردم و مسئولان در سالگرد تولد او در این مکان مراسم بزرگداشت برگزار می‌‌کنند.

خروج آمریکا از برجام مایه افتخار ایران شد/ با حمایت از کالای ایرانی، اقتدار ایران را تقویت کنیم

سید مناف هاشمی عصر پنجشنبه در مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی که در روستای آق‌تقای شهرستان مراوه‌تپه برگزار شد در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: امروز که رئیس‌جمهور آمریکا از برجام فاصله گرفت باید به خود ببالیم زیرا سخنان مقام معظم رهبری و رئیس‌جموهور ایران بر این محوریت بود که آمریکا نه تنها کارساز نبود بلکه کارشکن نیز بودند.

وی با تاکید بر حمایت از کالای ایرانی تصریح کرد: با حمایت از کالاهای ایرانی در شزایط اقتصاد مقاومتی می‌توانیم استقلال و اقتدار کشور ایران را تقویت کنیم.

استاندار گلستان با بیان اینکه وجود اقوام مختلف در ایران یک افتخار است، ابراز کرد: افتخار ما این است که جمهوری اسلامی ایران کشوری است که بودن اقوام را تهدید نمی‌داند بلکه به آن نیز افتخار هم می‌کند.

هاشمی ابراز کرد: گلستان با ویژگی‌هایی که داراست به عنوان ایرانی کوچک از اقوام مختلف اعم از ترک، مرد، لر، ترکمن و فارسی زبان و سیستانی را در خود جای داده است که در وحدت کامل در کنار هم زندگی می‌کنند.

وی اذعان کرد: کشور ایران در کنار وحدت و همدلی توانست در کارها موفق جلوه کند همانطور که در گذشته همیشه مردم در کنار یکدیگر بودند و اقوام و مذاهب گوناگون در ایران وجود داشت ولی با وحدت و یکدلی به پیروزی‌های بسیاری دست یافت در هشت سال دفاع مقدس این وحدت و همدلی بین آنها بود که موجب پیروزی ایران شد.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: امروز هم کشور ایران اسلامی در وضعیت بحرانی قرار دارد و برای حل این بحران نیاز به حمایت مردم و اتحاد ملت عزیز ایران داریم اگر امروز آمریکا از برجام خارج شد این یک افتخار برای ماست و ما باید با حمایت از کالای ایرانی استقلال و اقتصاد کشور را تقویت کنیم.

هاشمی اذعان کرد: بیش از 10 بار در منطقه شرقی استان گلستان و در دورترین مناطق محروم گلستان حضور داشتم و سعی کردیم تلاش‌های دولت را در این مناطق افزون‌تر کنیم.

وی تصریح کرد: در طول هفت ماه گذشته سرمایه‌گذاران نشان دادند که اگر در این مناطق ورود کنند اتفاقات بزرگی در استان گلستان رخ خواهد داد.

استاندار گلستان با بیان اینکه حضور خودمان را در همایش‌های اینچنینی بیشتر کنیم، ابراز کرد: در بسیاری از کشورها و دولت‌ها وجود اقوام و مذاهب مختلف در کنار یکدیگر یک نوع تهدید به شمار می‌رود ولی در کشور ایران این امر یک ظرفیت بزرگ محسوب می‌شود و در کنار هم بودن مذاهب مسر توسعه و تقویت را در جامعه ارتقا می‌بخشد.

پاسخ قاطعانه گلستانی‌ها به عهدشکنی ترامپ/ مختومقلی نماد وحدت شیعه و سنی است

علی اصغر طهماسبی عصر پنجشنبه در حاشیه مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی که در روستای آق‌تغای شهرستان مراوه‌تپه گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: برگزاری 285 امین سالگرد مختومقلی فراغی در روستای آق‌تغای شهرستان مراوه‌تپه، نمادی از وحدت شیعه و سنی است.

وی با گرامیداشت سالروز تولد مختومقلی فراغی شاعر بزرگ ایرانی و ترکمن تصریح کرد: به منظور نکوداشت 285 امین سالروز شاعر بزرگ ایرانی و ترکمن مختومقلی فراغی مردم  غیور استان گلستان در این مراسم شرکت کردند تا نماد وحدت بین شیعه و سنی را به نمایش بگذارند.

معاون سیاسی، امنیتی استانداری استان گلستان با بیان اینکه مختومقلی فراعی یکی از شاعران بزرگ و مشهور استان گلستان است، ابراز کرد: اقوام گوناگون از سطح استان گلستان به شهرستان مراوه‌تپه آمدند و در کنار هم به صورت مسالمت‌آمیز زندگی می‌کنند و وحدت در بین اقوام شیعه و سنی موج می‌زند.

طهماسبی با بیان اینکه همه با هم در روز جمعه فریاد «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» را سر خواهیم داد، اذعان کرد: ترامپ رئیس جمهور دیوانه آمریکا عهد را شکست و از برجام خروج کرد که در این زمینه شاهد بودیم که رئیس جمهور پاسخ کوبنده‌ای به ترامپ داد.

وی با تاکید بر اینکه فردا حضور حماسی گسترده‌ای را در گلستان به نمایش خواهیم گذاشت، ابراز کرد: فردا در راهپیمایی علیه استکبار حضور چشمگیری را در استان گلستان به نمایش خواهیم گذاشت و پاسخ دندان‌شکنی به ترامپ و امثال ترامپ خواهیم داد.

معاون سیاسی، امنیتی استانداری استان گلستان با بیان اینکه مردمان ترکمن مردمانی بسیار با معرفت و بافرهنگی هستند، اذعان کرد: شهرستان مراو‌ه‌تپه یکی از شهرهای مرزی استان گلستان محسوب می‌شود و این شهرستان هم مرز کشور ترکمنستان است و امروز مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی این شاعر برجسته ایرانی و ترکمن را با حضور دو مهمان ویژه کشوری از دولت مونسان معاون رئیس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به همراه مسوولان استانی و شهرستانی و مردم خوب و همیشه در صحنه استان گلستان در روستای آق‌توغای شهرستان مراوه‌تپه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم این روستاذ بیشتر به کشاورزی مشغول هستند، ابراز کرد: مردم شهرستان مراوه‌تپه اغلب در شغل کشاورزی فعال هستند و شغل‌های دیگری نظیر صنایع دستی، دامپروری و غیره فعالیت دارند.

طهماسبی با بیان اینکه شهرستان مراوه‌تپه از لحاظ فرهنگ، گل سرسبد در جامعه است، افزود: مردمان شهرستان مراوه‌تپه افرادی بافرهنگ و بامعرفتی هستند و ما به این مردم افتخار می‌کنیم.

 اشعار و افکار مختوم‌قلی فراغی فرا قومیتی است

اسماعیل تاجی عصر پنجشنبه در آیین نکوداشت دویست و هشتاد و پنجمین سال‌روز تولد مختوم‌قلی فراغی، شاعر و عارف نامی ایرانی اظهار کرد: گلستان نگارستان ایران اسلامی است و مختوم‌قلی فراغی همانند نگینی درخشان مراوه تپه است که اشعارش همواره مورد تایید همه اقوام است.

نتیجه تصویری برای فرماندار مراوه تپه

وی افزود: گرچه اشعار مختوم‌قلی به زبان ترکمنی است اما افکارش فرا قومیتی بوده است.

تاجی ادامه داد: امیدواریم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مجتمع فرهنگی در این مکان ساخته شود.

وی گفت: مراوه تپه در دوران دولت و تدبیر و امید رشد چشمگیری داشته و این مرکز گردشگری نمونه ای از این پیشرفت هاست.

تاجی اظهار کرد: مردم مراوه تپه در نقطه صفر مرزی همواره این نوید را می دهند که همیشه همراه نظام جمهوری اسلامی خواهند بود و وجود دسیسه دشمنان هیچ تاثیری بر آن ها نخواهد داشت.

مقبره مختومقلی در شأن این شاعر بزرگ نیست

شهرام کوسه غراوی عصر پنجشنبه در دویست و هشتاد و پنجمین سالگرد ولادت مختومقلی فراغی اظهار کرد: مختومقلی فراغی در ۲۵۰ سال قبل در رابطه با همدلی صحبت کرده و امروز ما بیش از هر زمان دیگری احتیاج به همدلی داریم.

شهرام کوسه غراوی - کراپ‌شده

وی با بیان اینکه مقبره مختومقلی در شأن این شاعر بزرگ نیست، افزود: در سفر دکتر نوبخت به گلستان ۵۰۰ میلیون اعتبار به این مکان تخصیص داده شد و امیدواریم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مکان ساخت مجتمع فرهنگی عملی شود.

غراوی ضمن تشکر از خدمات استاندار گلستان ادامه داد: ما به دنبال به خدمت گرفتن افرادی در این استان هستیم که تمام قد در خدمت مردم باشند.

وی افزود: زمان آن فرا رسیده زبان ترکمنی و اشعار مختومقلی در دانشگاه ها تدریس شود همانگونه که زبان کردی وارد دانشگاه شده است.

منبع: مهر / فارس

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.